Kommentar til “Kvindernes kampdag”.

Kvindernes kampdag lyder som noget jeg ikke skal blande mig i. Men det er svært at lade være, da det omhandler os selv og jeg tænker at vi må have interesse i at se mennesket være ligestillet med mennesket .

Mit forslag er: Slå mændenes og kvindernes kampdage sammen i lighedens navn og hold det to gange årligt. Der er nok at tage fat på. Og nu vi er igang, så lad os tage en ekstra kampdag i respekt for gruppen der hverken er mænd eller kvinder.

Vi er sammen om det her og det skal hverken være særligt feminint eller maskulint, det er simpelthen medmenneskeligt.

Når vi kæmper for ligestilling kan vi glædes ved det fremskridt der er opnået. Det bygger på tidligere og daglige kampe, kommentarer, dialoger og handlinger. Det bygger på viden, udfordring af og samtidig opgør med traditionel tænkning. Det er her kampen og successen findes. Med andre ord, så bygger den positive ligestilling ikke på et tidligere værdisæt – altså at man tænker et og nu noget andet. Det er ikke altid nødvendigt at se sig tilbage og se hvor man kommer fra, når man ved hvor man vil hen. Det er i handlingens udvikling at vi finder kampen i forandringen vi finder successen. Målet, det må vi altid forholde os til, og vejen dertil vil altid kræve en ny gang.
Mit eget stille opråb lyder herfra:

Tiden er en anden i dag og det skal vi benytte os af. Traditioner kan virke trygge, men også blokere for nytænkning. Om noget, så er det det vi skylder fremtiden, at kampen idag ikke kæmpes som for 50-100 år siden. Vi står med en ny åbenhed, nye relationer , nye muligheder og nye værdisæt. Det skal vi glædes ved, men også respektere nok til at udvikle os videre fra dette, hen mod et mål, som optimistisk kræver alle menneskers opmærksomhed

.

Firkantede øjne – en billedbog hvor vi spiller.

1024px-girl_plays_pac_man

Med dette projekt, samler jeg spilminder med tekst og billeder, fra en elektronisk kultur, der fandtes både før og efter den kom online. Produktet bliver en coffeetablebook og en blog.

Har du et billede af dig selv, som lille eller fra for nyligt, hvor du spiller arkade/konsol/bip bip/computer/gameboy eller andet elektronisk spil og har du en spilhistorie fra dit liv, du vil lade mig dele, så skriv. Jeg kan godt bruge poloraid og andre analoge billeder, da jeg scanner dem og sørger for de bliver i flot opløsning. Så find fotoalbumsne frem, boot den gamle harddisk op eller gå clouddrevet igennem og jeg er sikker på, at minderne dukker op.

Spilkulturen har mange udtryk og mange historier og det slog mig, at jeg har ikke et eneste barndoms-billede, hvor jeg selv spiller videospil. Som lille vandt jeg endda to spillekonsoller, over to gange, fordi jeg satte højeste high scores i nogle lokale spilkonkurrencer på Lolland. De manglende billeder står tydeligt i min indre mindebog og jeg vil brændende ønske, at jeg kunne vise jer alle den glæde jeg følte dengang. Det var en tid før kameratelefoner og en tid hvor man sparede på filmen og helst tog billeder fra ferier, hvor naturen tilsyneladende skulle være den bedste legeplads eller tog billeder af fødselsdage, hvor lagkagen er fanget på et halvbelyst stadie og lettere pletfugtet i et forsøg på ikke at have nogen kærester. De manglende billeder i mit liv skyldes ikke, at jeg var en dårlig taber, og aldrig var foran skærmen, nej, det skyldes måske mere, at jeg var så opslugt af dette anderledes, elektroniske og alternative spilunivers. Jeg var barn i en tid, hvor forældre generation frygtede, at firkantede øjne var farligere end tennisalbuer og løberknæ. Men jeg er sikker på, at der har siddet, og stadig sidder, smilende medspillere foran skærmene rundt om i Danmark, hvor blitzen har formået at fjerne vores opmærksomhed fra spiluniverset, et kort millisekund, IRL.

Jeg håber at kunne vise, at videospillet har været vennen, der stod klar til at lege, hele tiden og altid. Vennen der har udviklet sig med os og sat power på fantasien. Spilleglæde er livsglæde, så lad os dele den med hinanden.

Hvis du vil være med i bogen: Så send mig din historie, ny som gammel, der beskriver en vigtig oplevelse med elektronisk(e) spil. Det kan være programmeringen af de første spil, jule/fødselsdagsgaven der ramte plet, dagen du gennemførte dit sværeste spil, animationen du sendte til Troldspejlet, LAN partiet, Minecraft oplevelsen med din familie, eSportsdeltagelser eller noget helt andet. Der er så mange historier, og jeg glæder mig til, at vi sammen kan bladre dem igennem.

Bonus:
Som en bonus til projektet, kunne jeg også godt tænke mig, hvis folk stødte på noget musik de har lavet på deres computere. Selv lavede jeg Amiga 500 musik, og skal gå stakken af disketter igennem, for at se, om der stadig er noget “interessant” imellem. Det er også muligt, at nogen sidder derude, med et nyere sprødt track, som viser vilde skills og gerne støtter projektet med det. Det tager jeg naturligvis også imod. Er der nok der sender mig deres produktioner, så lægger jeg det på Spotify og til gratis download. Det kunne være sjovt, med et soundtrack til bogen der spænder over tidlige blip blop 8-bit tracks, midi eksperiment til nyere crisptoner.

-Tilslut dig Facebooksiden her:

http://www.facebook.com/firkantedeojne/

Webinar (Gense & Hør)

Nu er det muligt at høre og se gennemgangene af webinaret/oplægget/powerpointen til

“Game on – spilformidling i biblioteker”, som Bibliotekarforbundet og Medierådet for Børn og Unge har afholdt den 22. september 2016. PDF-versionerne af præsentationerne er her i redigerede versioner, hvor en del billeder er taget ud pga copyright.

Optagelsen er herhttps://bf.adobeconnect.com/p4xn81wv5d9/.

Var tæt på at måtte aflyse pga. bihulebetændelse og lå syg i ca. 2 uger. Men synes emnet er spændende og er også tilfreds med resultatet. De to andre oplægsholdere er super dygtige, så for ikke andet, så lyt i hvert fald til dem.

Dagens tre oplægsholdere:

Chrisstoffer Daniel Paluszewski

Email: chriSStoffer@gmail.com eller CDP@gentofte.dk

 

Thomas Vigild

Email: vigild@gmail.com

 

Lone Munkebjerg

Email: lonem@dfi.dk

 

Samlet og organiseret af

Niels Bergmann

Udviklingskonsulent og arrangementsansvarlig

Certificeret mødeplanlægger

Email: nb@bf.dk

Tlf.: 38 38 06 32 (direkte)

LinkedIn: www.linkedin.com/in/nielsbergmann

unnamed

Bibliotekarforbundet

Akademikerhuset

Peter Bangs Vej 30, 2000 Frederiksberg

Tlf. + 45 38 88 22 33
E-mail: bf@bf.dk

Web: www.bf.dk

Facebook.com/bibliotekarforbundet

 

Mere end Game Over

Backup af blog jeg skrev for Nordic Game Day 2016
https://nordicgameday.wordpress.com/2016/10/27/mere-end-game-over-en-blog-om-elektroniske-spilkonkurrencer-dk-relevant/

Titel:Mere end Game Over – En blog om elektroniske spilkonkurrencer (DK relevant)

1

Velkommen til mit blogindlæg, hvor vi skal se nærmere på det at bruge de elektroniske spil og selv definere rammerne, når vi spiller og dyster med og imod hinanden. Det er mit mål, at du fremover vil se nye muligheder for spillene – også efter de er gennemførte. Forhåbentlig får du lyst til at deltage i spilevents som arrangør eller som spiller, i hvert fald får du her et indblik i min spilverden, som rummer universer med udfordringer og oplevelser.

Når vi spiller spil, så tager vi på udflugt
Spilleglæde går hånd i hånd med lysten til at udforske. Både når vi går på opdagelse i spiluniverser, men også når vi udfordrer vores egne evner og vil se, hvor gode vi reelt er til det vi holder af. Kan vi blive bedre? Kan vi nå et sted hen, hvor vi ikke har været før og kan vi komme derhen før andre?

Mange nyere spil vil gerne gennemføres og vil gerne fortælle en historie. Men det er typisk rejsen der er den spændende. Og hvad når spillet er gennemført? Hvad når hovedkarakteren i spillets historie har opnået sit potentiale og er nået i mål, men gameren der sidder på den anden side af skærmen stadig gerne vil mere?
Når spillet har takket for kampen, kan vi stadig have lyst til at fortsætte; sammen, med og imod hinanden.

2

Det er her at konkurrencer spiller op til nye sociale eventyr. Handlingen i spil er ikke altid den man får serveret, handlingen er aktiv, ja en interaktiv del af spillet. Lysten til at blive bedre, kan forstærkes af et fællesskab. Det ser vi også indenfor andre aktiviteter: Det er for eksempel sjældent sjovt at sparke bolden op ad muren alene, hvorimod en fodboldkamp, dér kan vi udtrykke vores kunnen. Min pointe er, at det er i fællesskabet den reelle rejse finder sted. Det er når vi mødes, og når vi spiller spillet sammen, at vi oplever noget større end spillet selv.

3

Spiltyper
Fælles for spillene er, at de er kønsløse og uden hverdagens ret så kedelige krav. Alle kan være med. Der er mange typer af spil, nogle spil lægger op til at vi deler én controller og sammen finder frem til slutningen. Andre spil lægger op til, at vi sidder ved hver vores skærm og finder hinanden i et online scenarie. De rammer spillet sætter er fælles for alle, og hvem du er, er en gamer der udfordrer spillet, spillerne og dig selv.

Der er fantastisk mange andre typer af spilopstillinger, men der er ét benspænd som gør, at jeg vil gå en ekstra mil for at oplevelsen skal sidde lige i skabet. Det benspænd finder vi i de spil, som før nævnt, hvor handlingen udføres frem for serveres. Det er de spil, hvor man kan have svært ved at vide om oplevelsen er på skærmen eller i lokalet. Spil, hvor man styrer situationen med hænderne, men må stå på tåspidser, for at kunne være i sig selv.

Hvordan får vi de spiloplevelser?
Spillene skal udvælges. Og arrangerer du en turnering, så mærk efter, hvilken stemning du brænder for. Jeg brænder for de klassiske spil, dem hvor grafikken er minimalistisk og gameplay er essentielt. Derfor arrangerer jeg både europamesterskaberne i Tetris og DM i PONG. Jeg elsker instant action (også kaldet casual gaming) og kan rigtig godt lide at presse spillerne til det yderste.

Når vi afholder Tetris turnering står publikum på den anden side af spillerens skærm. Det betyder, at når spilleren kigger op, så ser spilleren os. Det spilleren selv ser på skærmen, det er projekteret op på et lærred bag spilleren. Egentlig ser vi som publikum på det lærred, der er sat op bag spilleren, men i det øjeblik spilleren rejser sig op fra møblet, i det øjeblik spilleren indser at førstepladsen er sikret, der står publikum klar med et kæmpe bifald.

Det er et godt tip, at snakke med deltagerne forinden. Du ved noget om de fysiske rammer og det lavpraktiske, og de ved noget om spillets indhold og spillernes forventninger. Jeg ser mig selv som arrangør og spillerne som deltagere. Hertil gør jeg mig også overvejelser om, hvilket format der skal bære konkurrencen, altså synes jeg at “alle mod alle” er et godt format eller om “do og die” er det mest passende, hvor det typisk kun er vinderen af hver runde som går videre.

Når jeg afholder konkurrencer, så bruger jeg appen: “My bracket” på en ipad. Denne app arrangerer selv en tilfældig rækkefølge og giver også et fair wildcard, hvis det er nødvendigt. Der er også mulighed for at lave et andet format med “losers bracket”, som giver folk en ekstra chance.

Online i lokalet
På Vangede Spilbibliotek ser jeg mange spille browserspil. De spil skal ikke downloades først. De er gratis og stadig på et niveau og med en simplicitet der gør, at jeg mellem bogopsætninger stadig fanger glimts af genialiteter. Min oplevelse er også, at spillere gerne vil fortælle om spil.

IO spillene er især populære. Her er tre spil, som næsten er tændte konstant.

http://www.agar.io
Spillet der for alvor sparkede io spillene ind på vores bibliotek og blev anerkendt af andre end indskoling og tweens, da det kom med i Netflix Original Serien: House of Cards.

www.slither.io
Du kender sikkert “Snake” fra Nokia telefonerne. Det gør landets unge i hvert fald, bare i en online udgave. Det er enormt populært og virkelig sjovt.

www.diep.io
En af vores unge gæster på Vangede snakker ikke så forståeligt dansk, endnu, men han har ivrigt fortalt om dette spil. Det lader sig bedst forklare, hvis man spiller det sammen og peger på skærmen. Det minder om en kombination af Tanks og Asteroids.

4

Nordic Game Day
Endelig kommer næste NGD! Her er dagen, hvor alle biblioteker har muligheden for at sætte ekstra fokus på spil. Vi har valgt, at slither.io skal fylde landets skærme. Og med god grund. Slither er lige til, det er gratis og der er altid nogen som kender regler og styring. Fordelen ved denne dag er, at vi er fælles om eventet. Du kan skrive til os, hvis du gerne vil have gode råd og du kan skabe en oplevelse på biblioteket, som resten af Danmark gerne vil høre om.

5

Inspiration: På Vangede Spilbibliotek ser vi filmen “Man vs Snake”. Det er en ny dokumentar om 80er spillet Nibbler, der er arkadeverdenens version af Snake/Slither. Hvis du ikke har mulighed for at få rettigheder til at vise den, så kan du se den som research på Netflix for tiden. Vangede går også old school og har skaffet nogle Nokia telefoner. Jeg har ikke kunnet skaffe nok telefoner og SIM-kort til at lave et DM i Snake denne gang, men det kommer nok til næste år. Vangede får også besøg af arkadehallen “Bip Bip Bar” fra Nørrebro. Efter “Man vs Snake” skal gæsterne prøve kræfter, og se hvor mange point de selv kan få i spillet Nibbler.

Slangen i Vangede
Vi skal naturligvis også spille Slither.io! Min tanke er at afholde to typer konkurrencer. En klassisk konkurrence, hvor jeg er dommer, og så en konkurrence jeg vil beskrive her:

Dette format kalder jeg for “Highscore Hunt”. Highscore Hunt er meget selvkørende, også for de biblioteker, kulturhuse osv. som ikke har ekstra mandskab på.

Der afsættes 1 time.
Spilles på 3 PC’ere (efter forventet antal spillere: 10+)
Lad køkulturen herske.
Man skiftes og må gerne gå bagom i køen for at spille flere gange.
Spillerne får udleveret en seddel, hvor de kan skrive deres highscore ned.
Næste person i køen skriver under på, at highscoren er den rigtige.
Osv.

OBS!
Du kan også bruge dette format til månedlige konkurrencer. Meld ud, at man kan deltage i et udvalgt spil hele måneden og for at deltage, så skal man tage et billede af sin score med sin telefon og vise til personalet (eller sende som email). Sæt fx et lille logo i hjørnet af skærmen.

Forhåbentlig har bloggen her inspireret og motiveret til en masse spilleri rundt omkring. At spille er en aktivitet som samler folk og får en populær kultur ind på bibliotekerne. Indledningsvis skrev jeg, at når vi spiller, så tager vi på udflugt og det er sjovest at rejse når vi deler rejsen med andre.

– Men lad mig tilføje: Når vi konkurrerer, så er der nogen som får lov at vise vejen.

Links til det som er blevet beskrevet i bloggen:
Arkadehallen i København: www.BipBipBar.dk
DM i PONG: www.dmipong.dk
EM i TETRIS: www.facebook.com/TetrisEuropeanChampionship
Man vs. Snake dokumentar: www.manvssnake.com
My Bracket til afvikling af konkurrencer: https://itunes.apple.com/us/app/my-bracket-tournament-manager/id570129169?mt=8
Vangede Spilbibliotek på Facebook: www.Facebook.com/VangedeSpilbibliotek

Omtalte spil:
www.agar.io
www.diep.io
www.slither.io

Af: Chrisstoffer Daniel Paluszewski, Kulturvejleder på Vangede bibliotek

Originale link: https://nordicgameday.wordpress.com/2016/10/27/mere-end-game-over-en-blog-om-elektroniske-spilkonkurrencer-dk-relevant/

Byt på Biblo

“Ny” ide til især bydelsbibliotekerne. Mega meget inspireret af kollegaers projekter, energi, samarbejde, nyere trends med deleøkonomi og reelt min nye chefs tanker. Mit team og jeg har søsat en byttebørs på Vangede bibliotek.

Min del af projektet (som startede i dag), har mest været at give et bud på navn og designe logoet. Er selv rigtig glad for resultatet.

bytpaabiblo

Beskrivelse:

“Velkommen til Vangedes byttebørs, BYT PÅ BIBLO. Her er du velkommen til at lægge en gave til en medborger.

Alle kan tage, hvad de kan bruge, og lægge hvad de mener, kan glæde i andres hjem. Vi synes, at man hellere skal dele end at smide ud”.

Projektets spæde start (med plads til masser af udvidelse):

20161017_162044

Elsker simpelthen at starte sådanne projekter op!

Nordic Game Day – Arbejdsgruppen

Nordic Game Day den 19. norvember 2016, er en dag, hvor Nordens biblioteker sætter fokus på spil og afholder både individuelle konkurrencer samt een stor fælles konkurrence. I år gribes det lidt anderledes an og eventet ikke er så centralstyret som hidtil. I Danmark er der nedsat en arbejdsgruppe, og den arbejdsgruppe er jeg med i. Det er spændende arbejde og det giver mig mulighed for at sætte fokus på spillenes rolle på bibliotekerne, lære af mine kollegaers erfaringer, tanker og kigge ind ad og se på mit arbejde indtil nu og mine ambitioner lokalt og nationalt. Det giver et utroligt klart billede af, hvordan de danske biblioteker (også) har kompetente ansatte og hvordan vi kan opnå resultater for få midler.

untitled

Arbejdsgruppen består af:

  • Kristian Jessen – Aalborg Bibliotekerne
  • Chrisstoffer Daniel Paluszewski – Vangede Spilbibliotek & Bip Bip Bar
  • Sonny Hansen Vigerslev Bibliotek, Copenhagen Fab Lab, FabSchool & FabCreation, GeekCore, Kir SuperLab & afdelingskaptajn i Coding Pirates
  • Steen Nielsen Børnebibliotekar og Gamebrarian på Dokk1 i Aarhus.
  • Lone Munkeberg – Projektleder i Medierådet for Børn & Unge og dansk koordinator af Nordic Game Day 2016.

Min profil lyder:

Mit navn er Chrisstoffer og jeg har firkantede øjne. Til hverdag arbejder jeg med at udvikle
spilprofilen hos Vangede Spilbibliotek, hvor vi spiller på alt lige fra de klassiske 8bit spil til de nye gaming og eSports titler. Jeg er en af hovedklodserne som afvikler Europamesterskaberne i Tetris i Danmark og sætter liv til endnu en tidlig klassiker, når der afvikles DM i PONG, i Vangede. Spilleglæde er livsglæde og der går ikke én dag, uden jeg trykker på knapper og prøver at sprede det interaktive medie. Udover mit job som kulturformidler på Vangede Spilbibliotek, så er jeg også én af de to bedste venner, som har startet Bip Bip Bar på Nørrebro, hvor vi sætter highscores på de super coole arkade maskiner og pinball/flippermaskiner.
CDP@gentofte.dk

Arbejde:

Blog: Pt. er jeg i gang med at skrive en blog som lægges ud på den danske sektion af Nordic Game Day’s hjemmeside: https://nordicgameday.wordpress.com/category/denmark. Bloggen vil omhandle konkurrencer og fungere som et inspirationsoplæg. Det vil bygge på min erfaring med afholdelse af konkurrencer både på biblioteket og med Tetris, Pong mm. Oplægget kommer med ideer til, hvad man kan gøre ifht. konkurrencer på Nordic Game Day (herunder deltagelse i den nordiske konkurrence).

Møder: Derudover har jeg deltaget i møde(r) hvor vi ide-udviklede og arbejdsgruppen snakkede erfaringer fra tidligere år med eventet. Det har været enormt spændende at indgå i et samarbejde med andre, som også har ambitioner for spil på bibliotekerne. Samtidig kan jeg varmt anbefale et samarbejde med de involverede, da de reelt bygger deres udtalelser på erfaring, interesse og research/kurser etc. De er offentlige ansatte og sidder klar til/med spændende aktiviteter.

Webinar: Sidst men ikke mindst, så var jeg en af foredragsholderne på “Webinar: Game on – spilformidling i biblioteker” sammen med Lone Munkeberg og Thomas Vigild. Lone forklarede om Nordic Game Day, Thomas var primært rundt om de mange muligheder med brætspil, havde anbefalinger og forklarede hvordan bibliotekerne/institutioner kan sætte fokus på denne type af spil. Mit oplæg handlede om mediediskrimination og hvordan spil ikke bliver repræsenteret på lige fod med de andre medier på bibliotekerne, den manglende forståelse for hvordan spil udtrykkes, Vangede Spilbiblioteks 1-årige udvikling, hvordan man selv kan komme igang med at opbygge unikke spilbiblioteker, samt et bud på, hvordan fremtiden ser ud, når spil ikke længere lånes i fysisk form.

14344157_10154659156939255_6015710674116690194_n

Jeg er ikke klar over hvornår dette webinar er cleared mht. copyright osv. men der er afviklet og bliver lagt online. Se evt. mere på: http://bf.dk/ArrangementerOgNetvaerk/Arrangementer/FindArrangementer/216182 (er siden nede/slettet, så se linket her)

Links:

I samarbejde med:

logo-text spildag

download navnetraek-s-h_5

Play OFF (billeddagbog)

1

 

Fantastisk weekend i Odense fra 1/8 t.o.m. 3/8 2016, hvor Bip Bip Bar (Julian og jeg) afviklede en retro spilsektion døbt “Spillestuen” sammen med Mediemuseet. Jeg tog lidt billeder og kan afsløre, at der måske kommer en lille video på et tidspunkt. Nu må vi se, her kan du i hvert fald få lidt retro goodness.

Tak til Mediemuseet, Brandts Torv 1, 5000 Odense C.

Ønsker du også at få os du og stille noget op, så kontakt: info(og så det der snabel a) bipbipbar.dk

 

20160901_110213 20160903_162806 20160902_104920 20160902_104721 20160902_104041(1) 20160901_200258 20160903_16284720160901_200224 20160901_200212 20160901_141240 20160901_124638 20160901_124628 20160901_124619 20160901_124614 20160901_124600 20160901_123957 20160901_123708 20160901_115521 20160901_115045 20160901_113616 20160901_112653 20160901_111029 20160901_110632 20160901_110609 20160901_11042620160903_17175720160903_16533520160903_165325

 

Diverse links & info:

Adresser:

 

Vedr. Biblioteker: Voldsomt fald i udlånet.

Indledningsvis vil jeg nævne, at jeg er ansat til at have fokus på Vangede Biblioteks spilprofil. Ved ansættelsen, for et år siden, blev der lagt vægt på, at jeg skulle arbejde ud fra en tanke om “kulturhuse”.


20160820_101036H3-712319850
 

Ideen om at låne fysiske medier er slidt op.
Det er lækkert at købe nyt og vi har endelig råd til det. Limited 1st print extended editions med bonus materiale og et par billeder fra produktionen er stadig købsbesværet værd, især hvis vi allerede er fan, og vil vide mere end hvad der ellers er tilgængeligt. Luksusproblemet er vel snart kun pladsen i de private hjem. Hvor skal vi gøre af alt det vi kan eje? 

Når vi får anbefalet en god bog, kan vi som regel låne bogen af den person som anbefalede den. Heldigvis deler vi gerne anbefalinger, både på de sociale medier og når vi mødes. Det koster intet at vide en masse og det er rart at kunne videregive en god oplevelse. På en måde, så er det tanken der tæller og gaven er stor for både giveren og modtageren. Med Netflix kan vi anbefale, benchwatche og fråde sæsoner af serier vi ellers havde ventet på et år, hvis vi skulle se dem på TV. Hvis vi har abonnement, så er anbefalingen og oplevelsen gratis for begge. Medierne fylder ingenting og er leveret ind i stuen så snart vi har fundet fjernbetjeningen.

En god fysisk gave kan også bare klikkes hjem via en webshop og leveres indpakket til adressen. Den fysiske gave kan smides ud eller byttes, hvis den ikke er god nok eller den kan videregives, hvis vi synes den er en anbefaling værd. Det er mega smart, billigt, hurtigt og passer godt ind i vores multimedieverden.

Men hvad med bibliotekerne? Hvad med disse bygninger der boomer med viden, materialer og personale der ikke bare deler egne anbefalinger, men også ejer et kvalificeret overblik og kendskab til andres? De er stadig aktuelle, men som kulturhuse. Medierne er jo direkte spejle og genstande fra diverse kulturer. Og med biblioteker, der summer af borgere som benytter sig af genstandene, der vil vi bryde grænser mellem fin og rendestens kulturer. Vi vil bryde grænserne mellem de digitale og konservative medieudtryk. Bibliotekerne har stadig bygninger med deres åbne døre for alle. Der er plads til alt det vi ikke ved er spændende, alt det vi kan eje hvis vi havde pladsen og alt det vi vil kende før vi ved om vi vil ejer eller låne. Det er et rum hvor vi kan anbefale, opleve og dele.

 

Det har aldrig været lettere at opleve alt.
En stor udfordring for bibliotekerne er, at alt er digitalt. Spotify, Netflix/HBO/YouTube, Twitch.tv, Steam, iTunes, E-bøgerne osv. Men denne udfordring, vendes til en fordel som bibliotek og kulturhus, når vi via teknologien, kan dele i et uendeligt antal kopier og uden ventetid. Vi kan opleve og udvikle i fællesskab. Vi kan gøre det gratis og vi kan endda supplere med arkiver der daterer til en tid før EDB. Der er stadig fysiske materialer som bedst egner sig som fysiske materialer, og med respekt for disse, så er der nok af dem, så længe vi har biblioteker der bevarer dem og tager sig af dem. De vil fortsat være aktuelle og i brug, når bibliotekerne og kulturhusene tilbyder dem og holder liv i dem. Nogle medier kræver også en hvis fremstilling, fx opleves en hdmi film bedst på en skærm som er beregnet dertil, vinylpladerne der gerne vil sige mere via sit format og omslag og computerspillene som spørger til en player 2. Det fylder, det er lækkert, det er lavet til os og bibliotekshusene er designet til at have pladsen! Det er ikke alt der skal med hjem, og det gør ikke noget, at udlånstallene er dalet, da materialerne lånes og bruges på stedet. Det er en ny delekultur, og det er en kultur, som passer perfekt i ånden for bibliotekerne.

 

Vi gider ikke eje de slidte medier, faktisk gider vi end ikke låne dem med hjem, men det er min påstand, at vi gerne vil bruge dem.

 

Artiklen kan læses her: http://gentofte.lokalavisen.dk/biblioteker-voldsomt-fald-i-udlaanet-/Lokale-nyheder/20160819/artikler/712319850/1048

Vangede Spilbibliteks Facebook: https://www.facebook.com/vangedespilbibliotek

Gentofte Bibliotekerne (/kulturhuse): https://genbib.dk

efag.dk

e-fag

Sommerferien er slut og jeg fortsætter arbejdet med www.efag.dk.

Samarbejdet med SkolenMir på Vangede Spilbibliotek fortsætter også. Vi har stadig een lektion tilbage for at færdiggøre forløbet om de første 6 generationer. Planen er at fortsætte med flere generationer og snakke både nuværende generation og give et bud på fremtiden, gerne Augmented Reality og  Virtual Reality.

Herefter vil jeg snakke med holdet om andre emner, som de synes vi skal udvikle på. Det er også min ambition at kunne klargøre al materiale, så det giver mening at printe ud/trykke. På den måde er der informations materiale klar, til andre biblioteker, messer, klasser etc.

Link til Skolen Mir: http://skolenmir.dk/skolen-mir-har-indledt-et-samarbejde-med-vangede-bibliotek-om-at-lave-et-nyt-fag-kaldet-e-fag.html

Play OFF, T.E.C.H. TEAM & Konspirationsklubben

Play OFF (Fyn)

playOFF

1-3. september 2016 er Julian jeg på Mediemuseet hvor BIP BIP BAR hjælper til med at lave et retrospilsområde. Det er i samarbejde med Lise Kapper (Museumsinspektør/curator) & Mediemuseet/The Media Museum. Vi satser på at stille en masse retro/konsol lækkerier op og skifte spil løbende igennem festivallen. Nu må vi se, er der plads til alle spil på een gang, så er det også alle tiders. Julian og jeg er i Odense hele weekenden! De får en ekstra service, nu hvor det er Lise der har hentet os ind. Vi har tidligere arbejdet med Lise og ved hvilket super-samarbejde vi siger “ja” til.

Samtidig så får vi mulighed for at hente til empiri DATA ind til når vi skal lave Danmarks første Retrospilmesse i 2017.

Blah: Jeg kan ikke lade være med at bemærke, at der står VIDEOBAR. Husker tilbage til sidste år, hvor jeg følte mig heldig ved, at www.videobar.dk ikke var taget og jeg kunne bruge det til VIDEO VIDEO

 

T.E.C.H. TEAM og mere

20160815_152305 (1) 20160815_153217

Jeg har også nævnt det i opslaget http://chrisstoffer.com/?p=529 hvor der er billede fra OPLEV folderen. Men nu kommer der lige et ekstra pip omkring dette projekt. Helt tilfældigt så jeg nemlig, at billedet også havde fundet vej til Villabyerne. I opslaget “Masser af tilbud til både store og små” er Vangede Spilbibliotek og det arbejde jeg laver dér nævnt under “Digitale Vangede”. Der står lidt om at man kan prøve de klassiske computere og konsoller. Minecraft Mandag, som er sidste mandag i hver månede, er også nævnt, det er dagen hvor store og små kan komme og spille Minecraft og snakke med hinanden både inde i spillet i IRL. T.E.C.H. TEAM er vores nye “baby”. Deltager man i teamet om lørdagen, så kan man lege med gadgets og lære om den nye digitale verden ad den led. Navnet står for Teknologi, Elektronisk, Computere og Hygge.

 

Konspirationsklubben.

20160815_125414 20160815_150930

Det er faktisk en lidt sjovt historie, hvordan jeg fandt på dette. Det kom til mig i en drøm. Jeg havde fri fra mit daglige job, på Vangede Spilbibliotek, fredag, lørdag og søndag. Natten til lørdag drømte jeg, at jeg havde søsat en ny aktivitet i Vangede. Der kommer ret mange interessante gæster herude, og det sker, at jeg er så heldig, at de deler deres tanker om andet end bøger med mig. I drømmen havde vi lavet en hygge-klub, hvor vi løst og fast talte om alt det obskure og alt det, som man normalt tænker, at det umuligt er den historie, som de fleste har hørt. Men hvordan det skulle sættes ind i en biblioteksammenhæng, det havde jeg svært ved lige at vinkle. I drømmen så jeg bare, at det virkede og hvordan folk nød at dele deres tanker.

Natten til søndag, drømte jeg så, at jeg delte min ide med mine kollegaer. Her fortalte jeg dem, at bibliotekerne jo tilbyder (hvilket vi gør) lytteklubber, bogklubber og meget andet. Men vi har ingen snakkeklubber. Altså klubber, hvor hovedårsagen til at vi mødes, er at vi snakker sammen. Der er intet krav om lektier eller andet, men lysten til at snakke, og naturligvis forventningen til at holde et åbent sind i dialogen, der er faktorer som lægger til grund. Emnet var stadig det samme i drømmen, især fordi “konspirationer” lægger op til, at man kan referere til fakta og, ja, tanker. Alle kan være med.

Mandag morgen stod det mig klart, at biblioteket kunne tilbyde en snakkeklub og som arkiv/magasin også kunne tilbyde, at deltagerne kunne dykke endnu dybere ned i dagens emne, hvis de efterfølgende fandt det interessant. Hertil kommer bibliotekarens rolle, men det vil jeg ikke belemre nogen med nu.

Beskrivelsen af KONSPIRATIONSKLUBBEN lyder:

Velkommen til snakkeklubben, hvor alle er frie til at dele deres syn på denne skøre verden. Konspirationsklubben er åben for alle og skal ses som et muntert indslag der også byder de seriøse meninger velkomne. Vi mødes 1 gang om måneden på Vangede bibliotek hvor der vil være materialer klar til hjemlån efter hvert klubmøde.

Vi taler om det okkulte, alt det gemte og de tabuer som både tåler ny viden og en klub der forstår, at det er OK ikke at være enige, så længe alle får mulighed for at dele. Vi åbner op for tankeeksperimenter, der tillader smil og undren.

Du behøver ikke at have en masse viden på forhånd, bare du møder op med et åbent sind. For der kommer nye versioner af verden på bordet, når klubben dykker ned under overfladen og finder svar på det uforklarlige.

Klubben styres af klubbens egne deltagere, så har du lyst til at snakke om et emne der normalt ikke fanges af offentlighedens radar, så er det her, du skal gribe chancen. Der vil altid være en bibliotekar klar til at hjælpe dig med at finde materialer. Det er naturligvis ikke nødvendigt, at du selv styrer et klubmøde, men biblioteket vil gerne støtte op om, at gæsterne selv bruger lokalerne også.

Emner: 9/11, Illuminati, pyramiderne, UFOer, Loch ness, heksekunst, Bermuda-trekanten, spøgelser og genfærde.

Følg evt. udviklingen på www.konspirationsklubben.dk